7 juridische tips bij het sluiten van contracten

Meer dan eens werd mij de vraag gesteld met welke juridische aspecten de ondernemer rekening moeten houden bij het aangaan van een nieuw contract met klant en/of leverancier.

Omdat het voorkomen van juridische conflicten beter dan genezen is, is het raadzaam een contract voor ondertekening goed door te lezen. Om deze reden wil ik graag op dit vlak 7 belangrijke juridische tips met je delen:

  1. Controleer vooraf of je klant/leverancier wel bevoegd is om het contract met je aan te gaan. Voor uw zakelijke afnemer geldt dat je de bevoegdheid (en tot welk bedrag je een contract kunt aangaan) kunt controleren via het Handelsregister (www.kvk.nl). Voor je particuliere afnemer is het iets lastiger controleren maar zorg in elk geval dat deze meerderjarig is en eventueel een ID overlegt. Verder is het tevens belangrijk om de volledige voorletters en achternaam te noteren. Verder zou je bij twijfel eventueel op rechtspraak.nl kunnen checken of je particuliere afnemer niet in staat is voor zichzelf te zorgen en/of zijn financiën zelf kan en mag regelen.
  2. Zorg dat je klant de algemene voorwaarden voor ondertekening ontvangt cq kan inzien. Wanneer je klant een consument is, is het van uiterst belang dat je alle stukken bijhorende het contract overhandigt voor ondertekening. Dit geldt zeker voor je algemene voorwaarden. Immers wanneer je ze niet vooraf aan ondertekening aan je klant geeft, kunnen zij ongeldig (!) worden verklaard.
  3. Zorg ervoor dat je algemene voorwaarden gelden. Wanneer je een contract sluit met een ander bedrijf, zorg dan dat duidelijk is vastgelegd dat jouw algemene voorwaarden gelden en niet die van dat bedrijf. Mocht deze bezwaar hebben en kom je er niet helemaal samen uit, kom dan in elk geval schriftelijk overeen welke belangrijke voorwaarden van jou alsnog van toepassing zijn.
  4. Controleer je plichten. Wat zijn je wettelijke plichten als je klanten niet tevreden zijn of als er iets misgaat? Heb je e.e.a. in je kleine lettertjes geregeld?
  5. Bevestig alle afspraken schriftelijk. Bovendien is het raadzaam om (aanvullende) afspraken te allen tijde schriftelijk te bevestigen om later onenigheden te voorkomen.
  6. Zorg dat je contracten en kleine lettertjes up-to- date zijn. Immers belangrijk is dat deze nog niet achterhaald zijn door nieuwe ontwikkelingen en wetgeving.
  7. Zorg dat je beiden het contract tekent. Immers wanneer er geen handtekening is gezet, kan dit op een later moment voor bewijsproblemen opleveren en onnodige discussie.

Tip: Let goed op met wie je een contract sluit. Voor contracten met consumenten gelden strengere regels dan bij contracten tussen b2b. Verder is het zeker geen overbodige luxe om (extra) aandacht te besteden aan uw contracten en het sluiten ervan. Immers uiterst belangrijk is dat elk contract voorziet in de situatie waarin het misgaat.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.