Dit klinkt misschien als oud nieuws, maar de praktijk wijst uit dat het hier toch nogal eens misgaat bij ondernemers. Zo ook onlangs bij Tele2. Wat was er aan de hand?
Tele2 had in haar kleine letters staan dat bij beëindiging van het contract er heraansluitingskosten in rekening worden gebracht. Maar er stond niet bij hoeveel er in rekening gebracht zou worden. De rechter oordeelde onlangs dat, dat niet eerlijk is en wees de herstelaansluitkosten af.
Vaak worden de kleine letters niet (volledig) gelezen door de consument en wordt er in de vluchtigheid op akkoord geklikt zonder te weten wat exact in de voorwaarden staat. Misschien heeft u zich er zelf ook al eens op betrapt bij een zakelijke transactie maar enkel de consumenten worden (extra) beschermd tegen bijvoorbeeld oneerlijke bedingen. Deze bescherming is terug te vinden in de zwarte en de grijze lijst uit het Burgerlijke Wetboek en de Europese richtlijn oneerlijke bedingen in consumentenzaken (blauwe lijst).
Voorts moet de rechter, op basis van de rechtspraak van het Hof van Justitie en de Hoge Raad, uit zichzelf beoordelen of een beding oneerlijk is in consumentenzaken. Dit geldt dus ook wanneer de consument hier zelf geen beroep op doet. Wanneer het beding in de algemene voorwaarden als onredelijk wordt bestempeld mag de rechter bovendien de in rekening gebrachte kosten niet matigen. Hij moet het beding dan volledig buiten beschouwing laten, zoals in het geval bij Tele2.
Tip: Laat bij twijfel uw algemene voorwaarden checken door een jurist, oneerlijke bedingen kunnen u behalve geld ook klanten kosten. Ook is het niet onverstandig -gezien de voortdurende veranderde regelgeving en vaste rechtspraak- uw kleine lettertjes met enige regelmaat juridisch te laten screenen en te updaten.