Mag ik tussentijds mijn tarieven zomaar verhogen?

Er zijn allerlei redenen te bedenken waarom je als ondernemer je tarieven tussentijds zou willen verhogen. Maar mag je, je (uur)tarief zomaar verhogen terwijl je klant het contract met jou reeds getekend heeft?

Prijzen zijn vrij echter wanneer jouw klant akkoord is gegaan met die prijs, mag je deze helaas in veel gevallen niet zomaar verhogen. Maar wanneer er door de wet sprake is van verhoging dan mag je deze verhoging wel aan je klant doorberekenen. Denk daarbij bijvoorbeeld aan het BTW-percentage dat door de overheid is opgehoogd.

Nieuwe klanten kun je uiteraard wel je hogere tarieven doorberekenen maar let op dat er nog geen contact is geweest over een contract. Wanneer jouw klant een offerte afwijst maar eventueel later opnieuw opvraagt, kun je de prijzen uiteraard wel ophogen in een nieuwe offerte aan deze klant.

De hoofdregel voor het tussentijds ophogen van je tarieven is dat je dit in je kleine lettertjes hebt staan. Dus ook hierbij blijkt maar weer hoe belangrijk het is om algemene voorwaarden te hanteren. Uiteraard geldt wel dat jouw klant akkoord moet zijn gegaan met de inhoud van deze algemene voorwaarden (anders gelden ze alsnog niet!). Je kunt bijvoorbeeld in je algemene voorwaarden opnemen dat je binnen 3 maanden na het ondertekenen van het contract de tarieven mag aanpassen. Er moet dan wel een mogelijkheid zijn tot ontbinding van het contract.

Onze tip: Controleer (of laat controleren) of je de tussentijdse prijsverhoging in je algemene voorwaarden hebt verwerkt. Mocht dit niet het geval zijn, laat dit dan alsnog doen of laat je in elk geval hierover adviseren.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.