Het is bijna 1 juli en vanaf die datum zijn er nieuwe regels van kracht op het gebied van telemarketing. Zo verdwijnt het Bel-me-niet-register. Om welke regels gaat het precies en wat betekenen ze voor jou als (kleine) ondernemer? Ik heb de belangrijkste wijzigingen hieronder voor je opgesomd.
- Ongevraagde verkooptelefoontjes door jou als ondernemer zijn vanaf 1 juli verboden. Dit geldt niet alleen voor telefoontjes aan je particuliere klant maar ook aan zzp’ ers en kleine bedrijven. Telefonisch producten en diensten verkopen aan deze personen mag alleen nog met toestemming. Bijvoorbeeld door contactgegevens te vragen wanneer een potentiële klant zich aanmeldt voor een nieuwsbrief. Maar let op: je moet hierbij duidelijk vermelden dat het telefoonnummer wordt gebruikt voor telemarketing. Ook is nummerherkenning verplicht als een potentiële klant openstaat voor een telefoongesprek. De toestemming van diegene moet vrij, specifiek en ondubbelzinnig zijn en jij moet als organisatie kunnen bewijzen dat je deze ook daadwerkelijk hebt verkregen. Tip: leg vast wie en waarvoor de toestemming is afgegeven, datum, tijdstip en de bron (waar en hoe verkregen) vast. Let verder op dat die toestemming ook weer net zo gemakkelijk moet kunnen worden ingetrokken door diegene die deze heeft gegeven en dat er geen beperkingen zijn voor diegene na intrekken van de toestemming.
- Wil je andere bedrijven (met rechtspersoonlijkheid) benaderen? Dan mag dit maar de nummerherkenning moet ook in dit geval aanstaan.
- De uitzondering op de regel zijn je bestaande klanten, deze mogen in sommige gevallen zonder toestemming worden benaderd. Je mag je bestaande klanten benaderen voor soortgelijke producten of diensten, die voor je klant logisch zijn. Maar ook in dit geval ben je verplicht een zogeheten opt-out vinkje op te nemen bij het verzamelen van de contactgegevens (zoals bijvoorbeeld nu ook al is met de verplichte uitschrijfmogelijkheid bij nieuwsbrieven).
- Je mag je bestaande klanten tot drie jaar na de overeenkomst of laatste telefonische afname benaderen. Die termijn is niet wettelijk vastgelegd maar in de Code voor Telemarketing (CTM). Wanneer je een goede reden hebt om deze termijn te verlengen, dan kun je een aanvraag doen bij de Klanttermijn Commissie van de Stichting Reclame Code.
Wanneer je, je als ondernemer niet aan deze nieuwe regels houdt, kun je een boete van de ACM (toezichthouder) opgelegd krijgen. Een beetje zonde, toch?
Heb jij ook een juridische vraag? Stel hem dan geheel vrijblijvend via gwenny@juristo-online.nl of stuur je bericht via tel.0622037358.